Karnov Group brand og sammenhængskraft

Udvikling og forankring af Karnov Groups brand strategi og positionering, så den effektivt spejler gruppens kerne, særlige styrker og de krav som marked og kunder har. Og sikre en klar kobling mellem Karnov Groups brand og forretningsstrategi – overordnet og på tværs af de enkelte markeder.

Karnov Group vækster målt på innovation, størrelse og geografi.

Det sker organisk såvel som gennem strategiske opkøb. Gruppen er på en rejse fra at være nordisk markedsleder til at blive en europæisk spiller – i en verden som samtidig er i voldsom forandring.

Derfor har Karnov Group besluttet at genbesøge og optimere deres overordnede brand strategi og positionering, så den bedst understøtter Karnov Groups kerne og styrker, den rejse gruppen er på, og samtidig fastholde Karnov Groups stærke kundefokus i alle markeder.

Samarbejde

I samarbejdet har vi hjulpet Karnov Group med at vurdere deres brandstrategiske kerne og styrker i forhold til deres aktuelle positionering og de krav som selskabet- såvel som marked- og kunder kræver for at være- og blive opfattet som markedsleder.

Brand strategi-initiativet ledes af Karnov Groups brand- og marketingansvarlige med reference til Karnov Groups CEO.

I afdækningen af Karnov Groups brandstrategiske kerne og styrker har vi vurderet behovet for klarhed, fokus og relevans i forhold fire stakeholdergrupper: Kunder, Ansatte, Investorer og Strategiske samarbejdspartnere.

Herefter har vi sammen med Karnov Groups brand- og marketingansvarlige anbefalet gruppens fremadrettede fokus i positionering, kommunikation og brand strategiske målsætninger.

Den tredje del af samarbejdet har fokuseret på at definere og prioritere relevante strategiske ledelsesinitiativer for implementering og forankring af strategien overordnet og i de enkelte markeder.

Deployment planen og de enkelte initiativer er organiseret under tre overskrifter:

Brand strategi design – gennemarbejdning og aktivering af anbefalet brand og positionering i alle strategier og kommunikative sammenhænge inkl. brand arkitektur, CVI, navne- og trademark plan etc.

Strategisk sammenhængskraft – sammenhæng og synergi mellem brand, forretningsstrategi og organisation

Brand strategi deployment, etablering af organisation og praksis – sikring af at brandstrategien rent praktisk gennemføres og de nødvendige processer, kompetencer og samarbejder etableres i praksis og på tværs Karnov Groups kontaktpunkter med kunder og potentielle kunder

Ledelsesværktøjer som er taget i anvendelse:
Sammenhængskraft-modellen - Concept of Coherency
MOMENTO’s ledelseskoncept

Resultater

Udvikling af strategisk brand framework og anbefalet positionering, som sikrer en tæt kobling af brandet til Karnov Groups forretningsstrategi. Samlet for Karnov Group og på tværs af de forskellige virksomheder og geografier i gruppen. Det vi kalder sammenhængskraft.

Afdækning af brandstrategiske muligheder & udfordringer for Karnov Group med afsæt i egne styrker, udvikling og de krav som selskabet- såvel som marked- og kunder har for at blive opfattet som markedsleder.

Definition af brand strategiske målsætninger, som sikrer at brandstrategien understøtter forretningsstrategi og forretningsmål, og der kan måles på om strategien lykkes i forhold til kunder, medarbejdere, investorer og strategiske samarbejdspartnere.

Konkret deployment plan med operationel beskrivelse af de enkelte nøgleinitiativer under tre hovedoverskrifter:

o   Brand strategi design

o   Strategisk sammenhængskraft

o   Brand strategi deployment inklusiv etablering af organisation og praksis

Brand strategi samarbejdet har givet Karnov Group et strategisk brand framework, som sikrer en tæt kobling af brandet til vores forretningsstrategi og til den vigtige udvikling Karnov Group er i gang med.

Vi sidder med en rigtig god opskrift til hvordan vi går videre med implementering af brand strategien og hvilke ressourcer- og initiativer, der skal til for at den kommer til at virke i praksis.
— Luise Gramkov de Kort, Karnov Group Brand & Communication

Næste case: MENU

MENU: En succesfuld forretningsudvikling med fokus på udvikling af MENU brandet og ansvarlig vækst drevet af kundeorientering, samarbejde- og sammenhængskraft på tværs af organisationen.